Sunday, January 16, 2011
كلمة وجعتنى
Sunday, January 9, 2011
مـصــر التى فى خاطرى
رقم واحد : ليه الكل بيعزى البابا شنودة ....؟؟ ليه مش بيعزو أهالى الضحايا ... مع العلم ان العدد موش كبير وان المسئولين موش حايلفو كتير ... دوول كلهم فى الاسكندرية ...؟؟؟
عارفين ليه ... لأنهم مش هدفهم التعزية و المواساة فعلا ... هدفهم انهم يظهرو فى التليفزيون وهما بيعزو البابا شنودة كممثل ورمز للمسيحيين الأرثوذوكس فى مصر
الـ شو الإعلامى
رقم إثنين : نص الضحايا تقريبا مسلمين ... ليه ماحدش بيجيب سيرتهم خالص ...؟؟ كل التركيز على الضحايا المسيحيين ولو دورت على أى موقع أو أى قناة تليفزيونية حاتلاقيهم جايبين أسماء الضحايا المسيحيين بس بدون أى ذكر للمسلمين منهم . . . يا ترى ليه ..؟؟
لأن الـ شو الإعلامى مهتم بالأجواء المسيحية دلوقتى
اليومين اللى فاتو كانو بيلمو تبرعات لضحايا الحادث ...؟؟؟ هل حصل وسمعتم قبل كده عن جمع تبرعات لضحايا أى حادث إرهابى ...؟؟؟ حتى حادث نجع حمادى .. ماحصلش الكلام دا ... حادث الحسين ماحصلش ... شرم الشيخ ماحصلش ... سواء كانو الضحايا مسلمين أو مسيحيين
فاكرين من كام سنة لما قطار الصعيد ولع واتحرق بإللى فيه لما كان الناس مسافرين قبل العيد الكبير لبلادهم يقضو العيد هناك ....؟؟؟ حد وقتها جمع تبرعات ...؟؟ هل الحكومة صرفت تعويضات زى اللى اتصرفو للسياح ضحايا القرش بتاع شرم الشيخ ...؟؟؟
طبعا لأ ... لأن دوول ماحدش كان مهتم بيهم ولا سأل عنهم ولا فى جمعيات خارجية فى أمريكا واستراليا واليونان وكندا بتسأل عنهم و ممكن تشوه صورة حكومتنا قدام العالم بسببهم ...!!!
بردو ليه ...؟؟ عشان الـ شو الإعلامى الوقت دا مركز على الحادث دا ... و ممكن سؤال خبيث يطلع كمان كام يوم ... هى التبرعات دى للضحايا كلهم ولا للمسيحيين بس ..؟؟
رقم ثلاثة : فى واحد اسمه سيد بلال مات من التعذيب أثناء استجوابه عن الحادثة دى فى الاسكندرية ... ياترى أهل الشخص دا حد حيعبرهم ...؟؟؟ ولا حايبقا خالد سعيد جديد .... ؟؟؟
رقم أربعة : إيه أهمية الـ شو الإعلامى ...؟؟؟ حاجات كتييير أى
الناس كلها فجأة نسيت كل الكلام عن الانتخابات المزورة لمجلسى الشعب و الشورى .... التزوير المخجل الغشيم
نسيت اننا داخلين على انتخابات رئاسية
خلو الناس تتكلم عن الوحدة الوطنية ..... ونعيد كل الأفلام اللى بتتكلم عن الموضوع دا .... ونفتكر (فجأة دلوقتى) كل مشاهير مصر فى كل المجالات المسيحيين منهم .... وسبوبة حلوة لكل المطربين و الملحنين والمؤلفين ... حانلاقى سيل أغانى عن الوحدة الوطنية
وكأن كل الكلام دا حيحل كل المشاكل الموجودة بين المسلمين والمسيحيين
شـو إعلامى مكثف تركيز على كل ماهو مسيحي ... برامج أفلام أغانى ... وممكن كمان الوزارة الجايا نزودهم واحد ولا اتنين مسيحيين
موضوع دور العبادة الموحد ننجز فيه أكتر .... موضوع الزواج الثانى نشوف له حل ... وكام حاجة كده ترضيهم وتسكتهم ... عشان نضمنهم فى الانتخابات
السؤال فعلا .... هل دا هو اللى حايرضى المصريين المسيحيين ...؟؟؟
الإجابة نعم ... للأسف لأن الحكومة بردو موش بتتعامل مع شعب عنده مشاكل عايز تتحل من جذورها
الحكومة بتتعامل مع موظف هى عينته وراضية عنه ... البابا شنودة ومفتى الجمهورية وشيخ الأزهر .... والمحافظين والوزراء .... كل دوول مجرد موظفين عند الحكومة والنظام الحاكم
مشاكل كتيييير ظهرت فى الـ 15 سنة الأخيرة فى ظاهرها مشاكل طائفية .... لكن فى حقيقتها هى مشاكل اجتماعية وسياسية وتعليمية
مشاكل ضمن سلسلة مشاكل طويلة يغرق فيها الناس ويبعدو بتفكيرهم عن كل مايمت بـ صلة للبلد وسياستها و النهب المنتظم لخيراتها ومواردها
خلاصة الموضوع
شعب طيب جداا .... مستغل أقصى إستغلال من حكومته عن طريق أدوات سيطرة ... متمثلة فى الآلة الإعلامية وشوية الموظفين الحكوميين اللى بيتقال عليهم ... شيوخ و علماء وباباوات وقساوسة ومحافظين وعمد ووزراء
نظام ساقط بالثلث ... فاشل بالثلث ... طالما موش قادر يوفق بين موارد البلد ومتطلباتها ... فشل إدارى وفشل سياسى و فشل إجتماعى
فســـــــــــــاد فـج ... بجــح ... غشيــم
إيه ذنب الناس اللى راحت فى العملية دى ...؟؟؟ مسلمين ومسيحيين ...؟؟؟
أيام عيد واحتفال وتضرع ودعاء وتوديع سنة فاتت واستقبال سنة جديدة .... عادة كل سنة بيبقى اليوم دا احتفال رسمى للمصريين كلهم بمختلف طوائفهم ... والسنادى أصبح يوم نكد عالكل
يمكن كلامى كله يظهر انه نقد وهجوم على الحكومة وانها السبب الرئيسى فى اللى حصل .... وهنا أنا ماأقصدش الناحية الأمنية بس .... لأن الناحية الأمنية ممكن يكون معاهم عذرهم فيها .... لأن الإرهاب بيضرب فى كل مكان فى الدنيا وماحدش عارف يوقفه .... لكن أنا انتقادى للحكومة انها وصلتنا للوضع دا .... الوضع اللى يسمح للأفكار دى انها ممكن تدخل عندنا تانى بعد ماكنا انتهينا منها فى فترة التسعينات
والحلول دايما موش أمنية ... الصح انك ترجع للجذور وتعالج الأسباب والدوافع والذرائع ... اللى ممكن تؤدى لمشكلة وتبطلها فى مهدها
لكن توفر التربة الخصبة للفكر دا وبعد كده نعيط
ليه الناس بتسمع شرائط دينية وتتابع فضائيات دينية ... قد يكون بعضها بيبث فكر متشدد أو فكر خاطئ من أساسه ....؟؟؟
لأن الدين مهم عندنا كلنا ... والفطرة السليمة بتخليك تدور عليه وتسعى له ... فأن ماتوفرش بشكل سليم فى مكانه الطبيعى ... الناس حاتدور عليه فى مكان تانى
والمكان الطبيعى اللى اقصده ... هو المدارس و التعليم ... لو أولادنا بيتعلمو دين صح ... موش مجرد آيتين يحفظوهم وحديثين وقصة العنكبوت والحمامتين (اللى هى أصلا موش صحيحة) ماكانوش طلعو فارغين و فاضيين من جوا وعندهم استعداد انهم يتلقو الكلام دا من مصدر تانى ممكن يكون له أهداف أخرى موش سليمة النية ...
إحنا اللى سمحنالهم ووفرنالهم عقول فاضية عطشانة محتاجة للى يملاها
ربنا يرحم مصر والمصريين ... ويرحم كل أمواتنا ... ويصبر أهاليهم ... آمين يارب .... ويشيل من علينا الغمة قادر يا كريم
Monday, December 13, 2010
صالون مؤنس
صالونى
إشمعنا انا .. كل واحد له صالون .. فقلت انا موش أحسن منهم .. صالون وانتريه كمان
إتفضلو
أول حاجة .. من أسبوعين تقريبا عملت زيارة لـ عمر بوك ستورز إللى فى طلعت حرب ومن هناك اشتريت رواية النبطى .... الرواية الجديدة لـ يوسف زيدان
واشتريت رواية شرف لـ صنع الله ابراهيم
واشتريت كتاب اسمه حارة النصارى لـ كاتب اسمه شمعى أسعد
الزيارة دى كانت يوم التلات الموافق 30 نوفمبر ... وتانى يوم علطول كان 1 ديسمبر ... يوم الأربعاء ... ميعاد صالون زيدان فى ساقية الصاوى
طبعا الندوة بدأت من الساعة 7 وانتهت الساعة 10 تقريبا ... يعنى أخدنا ساعة زيادة عن الوقت المحدد ... و دا بسبب ان الندوة كانت ممتعة جدا جدا بسبب تنوع المواضيع والافكار اللى اتكلم فيها يوسف زيدان بداية من مآسى الحلاج وقصته و أشعاره و رأى المؤرخين فيه والناس اللى عاصروه
وبعد كده مناقشة رواية النبطى بكل أحداثها والفترة الزمنية اللى بتدور فيها
طول الوقت الناس مستمتعة بـ زيدان الروائى و المؤرخ والشاعر كمان
واضح جدا حب يوسف زيدان للغة العربية والشعر والحب دا بيظهر فى إلقاؤه للشعر... فى سرده لأجزاء من الروايات أو تعليقا على رد ما أو نقد ما
طبعا جزء من الندوة راح فى توقيع يوسف زيدان للناس على كتبه وكان أهمها رواية النبطى طبعا ( ونا كمان وقعت .. بعد زحاام شديد عشان أوصل له) .. و جزء تانى من الندوة كان سماع أسئلة الناس ونقدهم والرد عليها
وكل ماكان الدكتور يوسف زيدان يقول وقتنا خلص الناس ترد طيب دى بس نكمل الحتة دى .. وماحدش كان عايز يقوم يمشى ... وطبيعى الوقت عدا بسرعة أوى
من أجمل اللحظات كمان فى الندوة هى تعليقاته على الأحداث الجارية اللى بتحصل سواء كان ( مهزلة الانتخابات ) أو أحداث العمرانية ... أو نقاشاته بعد الندوة مع الناس فى أمور تانية بعيد عن مواضيع الندوة الرئيسية
وطبعا كان حاضر كم صحفيين وكتاب كتير من جرايد رسمية ومستقلة كتير
بالنسبة لـ رواية النبطى ... بعد ماخلصتها .. دا كان إنطباعى عنها
كالعادة أسلوبه محبك جدااا وتشعر انه كل كلمة وكل جملة بيكتبها أكثر من مرة وبأكثر من لفظ لحد مايستقر على أفضل معنى يصل للقارئ ... أحداث الرواية بتدور فى فترة العشر سنوات اللى قبل دخول الإسلام لمصر وبطلة القصة هى مارية أو ماوية اللى بنعيش معاها أحداث القصة بروايتها وسردها هى بنفس أسلوب هيبا الراهب فى عزازيل
الرواية استمتعت بيها جدا لكن حسيت انها انتهت فجأة ... أو كأن لها جزء تانى ... فجأة حصل بتر فى الأحداث ولقيت الكتاب خلص ... دا الإحساس اللى جالى .. وشعرت ان فى نهايات كنت محتاج أعرفها لشخوص فى الرواية
من الممكن ان الكاتب اكتفى بكده وترك النهايات لخيال القارئ
الشئ الثابت فى كتب يوسف زيدان وتقريبا دى نفس الصفة اللى فى ندواته ... انك بعدها بتشعر بتعطش لمعرفة حاجات كتير و أحداث كتير وشخوص كتير ... زى مايكون هو بيفتتح لك أبواب أو بيحاول يجيب لك من كل بحرة قطرة
دا بالنسبة للنبطى ويوسف زيدان اللى لازال الصالون بتاعه أول أربعاء من كل شهر فى ساقية الصاوى ... و الشهر الجاى ان شاءالله حايكون يوم 5 يناير
--- --- --- --- ---
بالنسبة لـ كتاب حارة النصارى فأنا كنت عرفت عنه من برنامج مانشيت ... اللى بيقدمه جابر القرموطى لما استضاف مؤلف الكتاب شمعى أسعد واتناقش معاه فى أكتر من فكرة
هو بـ صراحة انا لما اشتريت الكتاب كنت معتقد انى حاألاقى فكر جديد (بس موش زى بتاع اخواننا) لكن دا كان انطباعى العام عن الكتاب
موضوع إضطهاد الأقباط فى مصر ... موش عارف ليه أنا موش قادر أحس بيه ... وان كان حاصل فإعتقادى ان الحمد لله طفولتى كانت سعيدة جداا مقارنة بـ دلوقتى
فى مدرستنا الابتدائية والإعدادية عمر ماكان بيحصل الحاجات اللى بنسمع عنها دلوقتى واللى المؤلف ذكر بعض منها
زى ... ماتلعبش معاه دا مسيحى .... دوول مسلمين ماتلعبش معاهم .... موش حلعب معاكى عشان انتى مسيحية
طفل جاى ينزل من اوتوبيس وبيطلب من السواق انه ينزله عند الكنيسة فالسواق يرفض بحجة انها موش محطة مع انه نزل ناس كتير فى اماكن موش محطات
انا متأكد ومؤمن ان حاجات وحركات زى دى ممكن تحصل كتير دلوقتى بسبب المجتمع الخزعبلى اللى بقينا عايشين فيه ... تعليم مفيش ومدرسين أونطا (للأسف) وتربية فى البيت أونطا بردو وجهل عام بأبسط أمور حياتنا وديننا ومشاكلنا و أولوياتنا ومجتمعنا
أمثلة كمان ذكرها المؤلف انها بتجرح مشاعر كتير من المسيحيين فى مصر زى مثلا
لما يلاقى ايميل معمول له فوروارد بين زملاؤه فى دراسة أو عمل مثلا والايميل بخصوص زميل مريض والكل بيواسوه فبيلاقى تكرار عبارة اللهم اشفى كل مرضى المسلمين ... المؤلف تساءل هنا طيب والمسيحيين لأ ..؟؟
مثال تانى لما دخل محل ما عشان يشترى منه حاجة ... فكان صاحب المحل معلق الآية الكريمة ... إن الدين عند الله الاسلام ...
مبدئيا انا ماليش دعوة صاحب المحل فاهم الآية صح ولا لأ ... وغالبا لأ ... الناس بتعلف الحاجات دى لإعتبارات كتير
كمان اللى باعت جملة اللهم اشفى كل مرضى المسلمين ... ممكن بردو يكون مستوعب المعنى وممكن لأ
المقصود بالمسلمين فى الآية الكريمة هو كل من آمن بالله واسلم له وجهه ... بداية من سيدنا ابراهيم عليه السلام الى قيام الساعة ... مسلم مسيحى يهودى أو ناس آمنت فى أزمان أو أماكن ماكانش لسه وصل لها رسالة نبى أو دعوة رسول
فى آية ثانية بتقول ... و من يبتغى غير الإسلام دينا فلن يقبل منه .... والإسلام هو الإيمان بالله و بأوامره ونواهيه فى أى زمان ومكان
أنا عن نفسى ممكن ما أذكرش الآيات دى طالما عارف ان اللى قدامى موش عارف معنها ... وان ذكرتها لازم أوضح معناها ... لأننا بقينا فى عصر الجهل والتفسيرات العجيبة والفتاوى الغريبة وكل من هب و دب بيقول أى حاجة
جزء تانى ذكره المؤلف فى الكتاب ودا ماعجبنيش خالص ... لأنى لقيته واخد نفس أفكار مانسميهم أقباط المهجر
الشيوخ بيشحنو الناس فى الجوامع ... فبتخرج الناس من الجوامع تحرق الكنايس وتضرب الأقباط ولو شافو واحدة موش موش محجبة فبيقذفو ماء نار على وجهها ... وبيخطفو البنات ويجبروهم انهم يسلمو ويتزوجوهم
طبعا الكلام دا كله انا كنت دايما بأقرأه على مواقع اقباط المهجر .... وكنت بقول هما بيجيبو الكلام دا منين ..؟؟ يعنى هما اللى عايشين برة شايفين الكلام دا واحنا هنا فى مصر فى وسط اصحابنا وجيراننا مسلمين ومسيحيين موش شايفينه ليه ...؟؟؟
دا الكلام دا مابيحصلش فى أكتر دول العالم ارهاب واضطهاد ... فإزاى يقولو انه بيحصل فى مصر ..؟؟
نقطة أخيرة اتكلم فيها المؤلف ومعاه حق فيها من وجهة نظرى
صورة المواطن المصرى المسيحي فى السينما المصرية ... والنقطة دى انا كنت اتكلمت فيها قبل كده على حاجة معينة شدت انتباهى
فاكرين فيلم مافيا ... البنت اللى كانو عايزين يزوجوها لأحمد رزق فى الكنيسة وهو كان رافضها
فاكرين فيلم حسن و مرقص ... البنت اللى كانو عايزين يزوجوها لرامى إمام وهو كان رافضها
فاكرين فيلم .. فيلم هندى ... البنت اللى كان حايتجوزها صلاح عبدالله
فاكرين ليلى علوى فى فيلم بحب السيما
كلهم نماذج لإما يطلعوها هبلة لإما مجنونة لإما مريضة ومابتسمعش ومابتشوفش لإما طباعها سيئة وأنانية لإما بتخون جوزها
أكثر شئ استفدته من الكتاب هو توضيح معنى شعب الكنيسة ... وان الكنيسة بالنسبة للمسيحي موش مجرد دار عبادة بس
... ... ... ...
بالنسبة لكتاب شرف لصنع الله ابراهيم لسه ماخلصتوش
Sunday, November 7, 2010
الساقية و زيدان والكورنيش وتوابعهم
يوم الأربع اللى فات روحت الساقية انا وواحد صاحبى لحضور ندوة الدكتور يوسف زيدان
وللعلم يوسف زيدان أصبح له ندوة شهرية فى الساقية .. أول أربعاء من كل شهر
ودى كانت تانى ندوة .. ان شاءالله الندوة الجايا حاتكون يوم 1 ديسمبر الموافق يوم أربع بردو
مبدئيا حاتكلم عن ساقية الصاوى
ربنا يحميها ... عشان ماتبوظش زى حاجات كتير فى البلد بتتدمر .. متهيألى طالما الحكومة بعيدة عنها
فحيكون فى أمل انها تستمر عالمنوال دا
موش عارف ليه ساعات بأحلم بكوابيس من عينة تأميم ساقية الصاوى
وجعلها تابعة لوزارة الثقافة (يا لهوىىى) او تحت اشراف وزارة الشباب مثلا (يا مصيبتىىى) أو أى كارثة من الكوارث دى
بجد مكان محترم (وبالنسبالى أنا تحديدا موضوع منع التدخين دا مخليهالى جنة بالنسبالى) كمان عاجبنى هناك إتاحة كل التيارات ووجهات النظر بشكل متحضر و راقى ويشرف
من الآخر المكان تـحفـــة و ربنا يبعد عنه أعين الحكومات والوزارات بكل فسادهم واهمالهم وتخلفهم قولو آميين
بعد كده أتكلم عن يوسف زيدان
يوسف زيدان أنا كان أول معرفتى بيه من رواية عزازيل (الروعة) وبعد كده قريت له ظل الأفعى وبردو تحفة و بعد كده اللاهوت العربى ودا خلانى أبتدى أدور على حاجاته القديمة اللى كتبها قبل كده
فى الندوة بتاعته أو فى أى لقاء له تشوفه عالتليفزيون تحس انه هاادى أوى و رايق أوى وبيتكلم بهدوء وبتركيز
فى الندوة دى كان بيتكلم عن بداية الصوفية والفكر الصوفى وايه المؤثرات الجغرافية او العقائدية اللى اثرت على الصوفية من بداية الاسلام
بعد كده فى الجزء التانى من الندوة نقل على أمل دنقل و محمود درويش وقصة حياة كل واحد فيهم وبداياته مع الشعر والظروف اللى أثرت على شعر كل واحد فيهم فى كل مرحلة من حياته
طبعا احنا كنا مستمتعين جداا بإلقاءه للشعر سواء وهو بيضرب أمثلة عن شعراء الصوفية او أمل دنقل أو محمود درويش
فى الندوة الجايا ان شاءالله قال انه حايتكلم عن تلات مواضيع
وكان حاضر فى الندوة صحفيين ومصورين ... وكانت حاضرة الندوة سحر الجعارة وناس تانيين موش عارف اساميهم
بعد ما خلصنا الندوة و طلعنا كان الجو حلو أوى .. كان فى نسمة هوا باردة لذيذة شجعتنا اننا نتمشى لغاية الكورنيش ... لما وصلنا الكورنيش مشينا عليه بطوله لغاية التحرير
عالكورنيش بقى واحنا ماشيين مستمتعين بالجو وبنتناقش فى أحداث الندوة ومواضيعها وزيدان والمواضيع تجيب مواضيع .... كان الشئ السئ الوحيد هو منظر الشباب والبنات اللى عالكورنيش ... كان منظر سئ جدا ... كل واحد ومعاه واحدة وواقفين بشكل ماينفعش اوصفه او اوصف افعالهم او وقفتهم الغلط جداا .... وقتها كنا عمالين نقول البنات دى اهلها فين ... ازاى هما برة البيت لغاية الوقت دا كنا حوالى الساعة 10 تقريبا ... ومعظمهم بنات صغيرين يعنى ثانوى ويمكن اعدادى وانت طالع
و المناظر كانت على عينك يا تاجر ... مفيش اى حياء او كسوف او احراج
بيـئة ... اللفظة دى بتتقال عندنا فى مصر لوصف طبقة اجتماعية او سلوك اجتماعى معين صادر عن مجموعة ذات ظروف اجتماعية معينة ... لكن بيكون غالب عليهم الجـهــل .... جهل ثقافى بكل حاجة ... فـ هما مثلا موش مهم عندهم يعرفو اى حاجة عن تاريخ البلد اللى عايشين فيها او حدودها وسياساتها
جـهــل بالدين سواء كانو مسلمين أو مسيحيين ... بتبقى معلوماتهم عن الدين سطحية أوى زى بقية معلوماتهم عن كل حاجة ... وبيغلب عليهم طابع المظهرية وتقليد الغير بدون أى وعى اعتقادا منهم انهم كده بيظهرو بشكل أفضل و أحسن و أرقى ... وموش معنى كده انهم بيكونو أميين ... التعليم هنا مالوش دعوة بالثقافة العامة والمعرفة الدنيا لأبسط قواعد حياتك ... دينك و بلدك و مجتمعك و تعاملك مع الآخر و الذوق العام والاحترام المتبادل
جـهل + ظروف اقتصادية او معيشية صعبة جداا = بيـئة
لأن فى ناس عندهم نفس الجـهـل العام دا لكن ظروفهم الاقتصادية كويسة فمابيتقالش عليهم بيئـة وممكن تشوفهم فى كافيهات شيك او فى النوادى ... وقتها بنقول عليهم الفاظ تانية غير بـيئــة
كل الــ (Couples) اللى كانو واقفين عالكورنيش دوول كانو بيئـة ....
والمجتمع اللى أفرز لنا ناس من العينات دى ... مجتمع مريض معلول ... زى جسم الانسان لما يكون مريض ويبدأ يظهر عليه طفح جلدى و حساسية و بثور ودمامل
بمناسبة البثور والدمامل ... كنت اتكلمت قبل كده عن الناس اللى بتبقى فى الشارع وبيقولو عليهم مجانين ومعاتيه وبيعيشو تحت الكبارى او فى مناطق معينة فى كل حى ... الناس تعطف عليهم بالأكل وطول النهار تلاقيهم بيكلمو نفسهم او نايمين جنب اى سور او عالرصيف
وكان فى واحدة مشهورة فى التحرير كانت بتمشى معلقة قطة من رقبتها ومنبه وفرشة وكراسة وحاجات كتير أوى فى صدرها ... كانت تقعد تدور فى الزبالة وتطلع حاجات تعلقها فى رقبتها وصدرها ... الغريب ان القطة كانت بتبقى ساكتة ومستسلمة خالص
الشعور اللى بينتاب الواحد لما يشوف الناس دى ... شعور غريب .. هو خليط من العطف والشفقة والخوف والاشمئزاز والغضب على حالنا اللى وصلناله
لأن معنى وجود الناس دى فى الشارع ... ان كل الكلام اللى بنقراه ونسمعه عن وزارات ومؤسسات وهيئات للتنمية والرعاية و العناية بالمحتاجين .... كله كلام فاضى
Thursday, November 4, 2010
العلاج
Monday, October 25, 2010
Tuesday, October 12, 2010
مفيش فايدة
مفيش فايدة ... كل ما أقول موش حتكلم فى السياسة ... كفاية إكتئاب ... أتكلم فى أى حاجة تانية تفرفش الواحد شوية
مفيش فايدة ... أرجع تانى
أسعار الطماطم والخضار والفاكهة اللى وصلت لحد فظيع ... بتجبرنى أتكلم فى السياسة
زحمة المواصلات فوق و تحت (أقصد المترو) اللى بتزيد كل يوم عن التانى ... بتجبرنى أتكلم فى السياسة
كم الحوادث الرهيب اللى أصبح كل يوم وفيات واصابات بسبب سوء حالة الطرق والمرور ... بتجبرنى أتكلم فى السياسة
الأخبار فى الجرايد والتليفزيون ... تحرق الدم ... حركة متخلفة تم استخدام فيها جوز (كلمة موش كويسة – كل واحد و خياله) عشان يقتلو جريدة الدستور وينهو مشوار ابراهيم عيسى الصحفى
مفيش فايدة ... لو فكرت أتكلم فى الكورة والرياضة ... و وكسة المنتخب من يومين وادارة الاتحاد وخناقهم على منصب رئيس الاتحاد ... (اللى المفروض انه منصب تطوعى بدون أجر – أومال بيقتلو بعض عليه ليه ..؟؟) ... الأخبار دى بردو بتجبرنى أتكلم فى السياسة
أنا عايز أستخبا فى حتة ... أهرب ... فى مكان مافيهوش لا تليفزيون ولا جرايد ولا زحمة مواصلات ولا أسعار مجنونة ولا راديو
ولا حتى ناس ... عشان ماحدش يتكلم فى المواضيع دى ولا يفكرنى بيها
ححاول أقاوم و ماأتكلمش فى السياسة خالص ... حتكلم فى الفن
الفن (لوحة زهرة الخشخاش والفساد والاهمال فى وزارة الثقافة اللى له عقود من الزمن ومات بسببه ناس فى حريق مسرح بنى سويف وآثار اتسرقت واتهربت برة مصر بملايين) مفيش فايدة
حتكلم فى الأفلام والمسلسلات والأغانى ... النوعية دى من الفنون بتوضح الذوق العام للناس والمجتمع (يادى النيلة) ولما يكون الذوق دا هابط او فيه مشكلة يبقى فى مشكلة فى التعليم والثقافة وقصور فى التربية والمؤسسات الدينية (يييييييييه)
أنا قلت مفيش فايدة
انا حتكلم عن الحب
حلوة أوى الكلمة دى كمعنى عام ... وبتثير فينا خيال واحاسيس مرهفة وشعور بالأمان و أحلام و أمانى
لكن ... متهيألى ان الكلمة دى بتكون نتاج كل اللى فات ... يعنى لازم يبقى فى مجتمع سوى تعليم وتربية وتوجيه وعمل ونظام عشان الكلمة دى يبقالها معنى ... و متوفر لها ظروف صحية عشان تنمو وتتواجد
بجد مفيش فايدة
Wednesday, September 29, 2010
طل الملوحى
طل الملوحى
إللى حايدور عالإسم دا حايعرف انها طالبة ثانوية عامة سورية اتقبض عليها من تسعة شهور تقريبا بسبب انها اتكلمت فى السياسة على مدونتها ومن وقتها ماحدش يعرف عنها حاجة خالص
دى مدونتها
http://talmallohi.blogspot.com/
................................................................
واضح ان الأنظمة الاستبدادية فى كل مكان و زمان صفاتها واحدة .... الغباء الشديد و قصر النظر
الغباء الشديد لأنهم مابيتعلموش من اللى فات ومن التاريخ ومن اللى سبقوهم
وقصر النظر لأنهم مابيشوفوش أبعد من كرسيهم ومناصبهم .... موش عارفين وموش مؤمنين وموش مصدقين انهم حيموتو وليهم حساب عند ربنا .... انهم حيموتو وغيرهم حييجي ويفضح كل اللى كانو مخبيينه
موش مصدقين ان الأيام دول .... وان عجلة الحياة بتستمر والتاريخ بيحاكم كل الناس والأجيال الجديدة بتعرف ومفيش حاجة بتستخبا
............................................................................
من عشر سنين تقريبا لما بشار الأسد استلم الحكم فى سوريا بالصورة اللى كلنا عارفينها .... وفاة والده حافظ الأسد وبعدين تعديل الدستور السورى اللى كان بينص على ان رئيس الجمهورية لا يقل عمره عن اربعين سنة وعدلوها عشان بشار كان وقتها ستة وتلاتين سنة تقريبا
كان استلام بشار الأسد للحكم هو استمرار وترسيخ لحكم والده أو بمعنى أصح شلة والده اللى جابو بشار للحكم بحيث يبقى هو فى الصورة وبالنسبة لهم يستمر الوضع على ماهو عليه كل واحد فى منصبه وسلطاته ونفوذه
وفعلا استمرت الأوضاع كما هى .... لا للديمقراطية .... لا لحرية الرأى .... لا للمعارضة
الحمد لله .... الحمد لله .... عارفين ايه الفرق بيننا وبين دول زى سوريا والسعودية ....؟؟؟
ان عندنا فى مصر المعارضة معانا جوا البلد .... لكن فى الدول دى المعارضة لازم تكون خارج البلد .... داخل البلد مفيش معارضة .... مكانهم الوحيد داخل البلد هو المعتقلات والقبور ..... زى ماكان عندنا فى مصر عهد عبد الناصر .... ماكانش فى حاجة اسمها معارضة داخل البلد
المهم .... وقت مامسك بشار الأسد الحكم وقتها على منتدى من المنتديات فتحو موضوع .... هل يا ترى ممكن فى مصر يحصل زى ماحصل فى سوريا ويتم التوريث ....؟؟؟
خلو بالكم ان الكلام دا كان من عشر سنين ..... وقتها انا فاكر انا دخلت رديت عالموضوع وكان رأيى ان دا طبعا مستحيل وان ظروف دولة زى مصر مختلفة عن ظروف دولة زى سوريا
و تمر الأيام ... والسنين .... ويتعدل الدستور ويتفصل على مقاس شخص واحد بس ..... جمال مبارك أو مرشح الحزب الوطنى أيا كان
...........................................................................
السنة اللى فاتت كنت فى معرض الكتاب مع اصحابى .. واحنا واقفين فى الطابور عشان ندخل المعرض كان واقف جنبنا واحد أجنبى (أجنبى يعنى خواجة مابيتكلمش عربى.... عشان فى الخليج بيقولو أجنبى على كل واحد موش من أهل البلد) والراجل دا فتح حوار مع واحد صاحبى على موضوع الفيس بوك وان الفيس بوك فى مصر منتشر ومشهور أكتر من برة فى أوروبا و أمريكا ... وهو الراجل كان مستغرب من كده
طبعا الإجابة معروفة .... الفيس بوك و المدونات هى مجال الحرية الوحيد اللى قدام الناس عشان تعبر عن رأيها فى بلادنا العربية ..... برة بيمارسو حريتهم فى الصحف والانتخابات وعلى شاشات التليفزيون بينتقدو وبيحاسبو أى حد من أول رئيس الجمهورية لأصغر فرد فى الحكومة
لكن إحنا لأ .... فبالتالى كان المتنفس بتاعنا هو العالم الإفتراضى ...... الفيس بوك والمدونات واليوتيوب والمنتديات
وحتى العالم الإفتراضى مستكترينه علينا ..... وبيقبضو عالمدونين وعلى اللى بيعملو جروبات معارضة عالفيس بوك
موش عارف أقول ايه .... كتير عندنا فى مصر مدونين اتقبض عليهم لأسباب سياسية .... لكن تعاطفى مع المدونة السورية طل الملوحى أولا كان لأنها عمرها صغير ولأن حتى انتقادها ومقالاتها ماكانتش للنظام السورى بشكل مباشر وانما كان انتقادها للأنظمة العربية بشكل عام عن طريق قصائد شعرية عن القدس وفلسطين ....
ربنا يرحمنا من كل أوجه الظلم والاستبداد والغباء