لسه مخلص رواية التلصص للكاتب صنع الله إبراهيم
لحد دلوقتى أنا موش قادر ألاقى تصنيف للراجل دا.. يعنى موش قادر أقول هو أسلوبه كذا.. هو يشبه لأسلوب فلان
أسلوبه قوى جداا ومحبك جداا جداا
الشئ اللي موش بيعجبنى في أسلوبه.. هو لجوءه لبعض الألفاظ والمعاني الخارجة جدااا خارجة خالص.. خارجة وموش راجعة تانى
لما كنت بفكر في الموضوع دا.. رجعت لحاجة كنت بتكلم فيها عن السينما.. كنت بقول إن السينما بتاعتنا وكل أفلامنا.. مهما قالو عليها واقعية.. فهي موش كده.. بسبب إن اللغة اللي في الشارع وبين الناس وبعضها.. وبين طلبة الجامعة.. وبين الزملا في الشغل في الدراسة في اى حاجة.. موش هي اللي بتطلع في الأفلام
أسوأ وأسفل وأحط بنى آدم ممكن يطلعوه في أي فيلم.. بيكون مؤدب جدا ومحترم في ألفاظه بالنسبة لأي عيل عشر سنين في الشارع دلوقتى
كنا بنقول الأفلام الأمريكية كلها ألفاظ سيئة وقذرة دايما يترجموها بـ عليك اللعنة.. اذهب إلى الجحيم.. الخ
لكن الألفاظ دي شئ عادى في مجتمعهم وبينقلولنا الصورة زى ماهى
السؤال: مين الصح..؟؟
أنى أطلع سينما نضيفة وأفلام مؤدبة وما فيهاش ألفاظ خارجة خالص.. وطبعا أنا ماأقصدش ألفاظ خارجة على غرار يا ابن الكلب.. شتيمة ابن الكلب دي أو ولاد الكلب.. بقت موروث شعبي في الثقافة المصرية.. ومفيش خجل انهم يعيدو ويزيدو فيها في كل الأفلام ويمكن أشهر مثال على كده نهاية فيلم سواق الأوتوبيس
الألفاظ الخارجة اللي اقصدها كلكم عارفينها لأنها بتقتحم وداننا طول اليوم في كل مكان بلا أدنى حياء أو مراعاة لأي شئ
ولا اعمل زى الأمريكان وانقل القاذورات اللغوية دي على شاشة السينما..؟؟
روايات صنع الله إبراهيم تحف بجد.. لكن بقيت ونا بأقراله رواياته متوقع في أي لحظة كلمة أو لفظ يصدم عيني.. أينعم مابحسش في رواياته بأي تكلف اطلاقا.. شخصيات رواياته ناس هما أنا وأنت ووالدي واخويا واختى وجيراننا وزمايلى واساتذتى
أنا موش حبطل أقرا رواياته ولا حبطل أتفرج على أفلام أمريكانى لكن بشوف.. إن موش كل الناس في كل الظروف وكل الأعمار ممكن تتقبل الشئ دا بشكل ايجابي غير مفسد ليهم أو مؤثر بشكل ما على طريقة تفكيرهم أو نظرتهم للحياة
Tuesday, February 26, 2008
صنع الله ابراهيم
مصراوى - 2
Monday, February 25, 2008
مصراوى-1
Thursday, February 21, 2008
لبنان هل تعود إلى الجنون ؟؟
الكويت تنصح مواطنيها بعدم زيارة لبنان
Wednesday, February 20, 2008
ست الحبايب .. ستو
امبارح كانت آخر حلقة في مسلسل يتربى في عزو اللي كان بيتذاع على قناة دريم.. أنا ما كنتش تابعته في رمضان عشان كده كنت بتفرج عليه
الحلقة الأخيرة اللي توفت فيها ماما نونا.. طبعا كنت عمال أسح دموع ... افتكرت جدتي الله يرحمها.. كانت هي اللي مربيانى.. كنت بأناديلها أقول لها ستو بـ كسر السين وتشديد التاء
إنسانة رغم ضعفها البشرى الواضح جدا.. لكن تشعر أنها محتوية كل اللي حواليها وهى السند الرئيسي ليهم..
في المسلسل اتقالت جملة على لسان واحد من ابطاله : الست دي ما كناش عارفين قيمتها إلا لما راحت منا ..
قيمة الأم.. مصدر الحنان اللي بيساندك ويضمك دايما ..
Tuesday, February 19, 2008
هجرة
رأيى ان الحكومة عشان تحاول تحل المشكلة دى ... يحاولو يخلو الهجرة شرعية .. لأن الغير شرعية فيها مخاطر زى ماشوفنا
اللى بيغسل صحون برة .. او بيشتغل فى جمع القمامة ( زبال ) او النضافة او اى من المهن اللى موش محتاجة شهادات بيكسب فلوس كويسة وبيحوش وبيعلى من مستوى لمستوى لحد مابيبقى فى وضع راضى فيه عن نفسه
لكن لو اشتغل هنا فى غسل الصحون .. ولا فى النضافة ولا أى من المهن دى .. بيكون مستقبله ايه ..؟؟
بيفضل فيها طول عمره .. وبيعيش شحات من الآخر
عشان الفرق موش فى المهنة نفسها لكن فى وضع البلد عندنا وأوضاع البلاد برة .. و أنا عمال أكرر كلمة برة بقصد أوروبا أمريكا .. أو حتى الخليج
الكلام طبعا موش عام .. لكن عن الأغلبية .. فى ناس بدأت هنا فى مصر فى مهن من النوع دا وكبرت فعلا ومستواها اتحسن
وناس سافرو برة وفشلو .. لكن دوول موش القاعدة
Thursday, February 14, 2008
المدونات
موضوع المدونات أول مرة أسمع عنه كان من سنتين تقريبا .. وكان فى برنامج على قناة الجزيرة كانو عاملين حلقة عن المدونون العرب .. وكان معظمها عن المدونات اللى مهتمة بالمعارضة وسلبيات الحكومة
وقتها كنت فى السعودية فى جدة فحاولت ادخل على بعض المدونات اللى لقطت اسمها من البرنامج وطبعا معرفتش لانها كلها كانت مقفولة من هناك من السعودية
بعد فترة لما رجعت مصر دخلت عليها ومن مدونة لمدونة الواحد تاه .. وطبعا موضوع المدونات رجع تانى للسطح ايام موضوع احداث التحرش اللى حصلت فى وسط البلد فى العيد
فى الأول كان انطباعى عن المدونات موش كويس .. يمكن لأن اللغة اللى قابلتها على المدونات كانت كلها سب وشتائم والفاظ خارجة جداا ..
تلاقى فكرة الموضوع اللى معمولة عنه المدونة او البوست فكرة مهمة وكويسة اوى لكن تلاقى السباب والالفاظ الخارجة مالية المدونة والتعليقات .. وتلاقى صاحب المدونة يقولك أنا حر دى مدونتى ونا حر عليها
وواحد تانى مبرره ان هى دى الفاظه ودا كلامه الطبيعى وهو موش عايز يبقى منافق على المدونة بتاعته ويزوق كلامه
المهم
بعد كده لقيت مدونات كتير جميلة ومحترمة ونضيفة .. يمكن صدمتى الأولى كانت بسبب ان الواحد كان واخد على شات مصراوى وعلى المنتديات .. ويمكن شات مصراوى بالذات عمل تربية للواحد خاصة بأسلوب الكلام والفاظه على النيت
وسواء عالنيت ولا برة اسلوب الكلام واستخدامك لألفاظك وكلماتك هى حاجة خاصة بكل شخص نابعة من تعليمه وتربيته والجو اللى نشأ فيه والثقافة العامة اللى حواليه
خاطرة على الرمال
قالت مندهشة : لماذا تبكى ؟!!
قلت لها : ذكرى ما .. أثارت شجونى فبكيت .. شئ عادى
قالت : أتسمح لى بالجلوس ..؟
قلت : تفضلى
جلست.. صامتة .. تنظر إلى الرمال وتداعبها بقدميها
قالت : ماهى الأشجان ؟ ماهو تعريف الشجن ..؟
قلت : الشجن ... هو الحزن المحبب إلى النفس ... حالة من الحزن أو الكآبة نستطيب وقتها ولا نهرب منه
ثم أردفت : هذا ماأشعر به تجاه معنى كلمة الشجن .. لكن لا أعرف معناها اللغوى.. من الممكن أن نعرفه من المعجم
قالت : فما هى الدموع ..؟؟!!
قلت : الدموع هى حمم بركانية باردة تفور وتخرج عند ثورة أحاسيسنا ... قد نبكى من الحزن أو من الفرح ... من المهانة أو من التقدير والإكبار
قالت : لقد أعجبنى تعريفك للدموع .. لكن .. لكى نمر بحالة الشجن لابد من ذكرى .. فما هى الذكريات .؟؟
قلت : الذكرى هى أثر أو نقش فى عقولنا تركته الأيام والسنين ونستثيره نحن بالتفكير فيه
قالت : فما هو التفكير .؟؟!
قلت : التفكير هو محاولة البحث عن .. وإستعادة ذكرى ما فى بحر ذكرياتنا
قالت : أتعرف .. أنا أعرف الآن بماذا تفكر .؟؟
قلت : بماذا ؟!!!
قالت : بما سأخبرك بأنك تفكر فيه .. ثم أطلقت ضحكة صغيرة عابثة
إبتسمت .. وقلت : أوتدرين ماالتميز ؟
قالت : ماهو ؟
قلت وأنا أداعب الرمال بقدمى : ألا تصبحى حبة رمل من هذه الرمال
صمتت كثيرا .. ثم قالت : ألم تحلم يوما بشئ ما وسعيت إليه وحققت حلمك ؟
قلت : الحلم لاينتهى بتحقيقه .. بل يكبر ويزداد أكثر فأكثر ... فأحلامنا هى غذاء الأمل فينا ونعمة من الله لنواصل العيش فى هذه الحياة
فى هذه اللحظة مرت مجموعة من الأطفال يلهون مع جرو صغير على رمال الشاطئ.
نظرنا إليهم .. ثم قالت : أتحب تربية الحيوانات الأليفة ؟
قلت : شعور رائع هو .. أن ترى كائن يحبك بلا قيود أو تحفظ ... يحبك بلا تعقيدات .. يحبك لأنه يحبك
قالت : والأطفال ؟؟
قلت : الأطفال هم الملائكة على الأرض .. وياليتهم يبقون أطفالا
قالت : قد سعدت بالحديث معك .. فهل لنا فى لقاء آخر
قلت : إنشاءالله تعالى
قالت: حسنا .. أتركك الان.. السلام عليكم
Monday, February 11, 2008
كاس أفريقيا و معرض الكتاب
انا مادخلتش نيت خالص من حوالى شهر .. فعندى كلام كتير
ليه كانت الناس كلها متشككة فى فوزنا باللقب ..؟؟ ليه التشكك وعدم الثقة دى كانت موجودة موش الدورة دى بس لكن دا موجود فى كل بطولة نشترك فيها .. وكأن دا العادى .. ولما بنكسب بتبقى مفاجأة كبيرة ومذهلة للجميع ..؟
انا حاسس ان شعبنا اصبح عنده عقدة فقدان الثقة فى كل مايمت للحكومة بـ صلة .. والتشكك فى اى شئ يمثل مصر على اى مستوى موش الرياضى بس
هل العقدة دى اترسخت فينا من ايام احمد سعيد وعبدالناصر واسرائيل اللى حانرميها فى البحر ..؟
يمكن فداحة الصدمة وقتها هى اللى سببت لنا العقدة ..؟؟
شعب كامل اتعقد
..................................................................
معرض الكتاب
الفترة اللى فاتت كانت ايام معرض الكتاب .. واللى لظروف خاصة ماقدرتش احضر اكتر من خمس او ست مرات بس
اشتريت كتب كتير .. وفاتتنى ندوات كتير كان نفسى احضرها
ماشاءالله الناس كانو كتير جداااااااا .. بس موش كلهم رايحين للكتب او الندوات
اللى فهمته ان الناس بتعتبر فترة معرض الكتاب كأنه عيد من الأعياد .. الأسرة المصرية بتخرج تروح المعرض .. يقعدو فى الكافيتيريات والأولاد تجرى وتلعب ومفيش مانع تبلبط شوية .. دا شوفته بنفسى الولاد نازلين فى قلب النافورة يلعبو فى الميه
من ضمن الحاجات اللى اشتريتها رواية يوتوبيا لأحمد خالد توفيق .. الرواية تحفة .. هى تركت فيا مشاعر مؤلمة أوى أوى أوى .. انا جوايا كلام كتير عن الرواية دى بس موش حكتبه دلوقتى
..................................................................
Sunday, January 13, 2008
عفرتة غير مكتملة
أحبها كثيرا .. و أجلها كثيرا .. أنظر .. تلك عجيبة .. و تلك عجيبة .. ربما هى بسيطة .. لكن
أنا أحبها كثيرا .. و أجلها كثيرا
قال العفريت الثانى : إنها رائعة .. رائعة
قال العفريت الأول : نعم نعم انها كذلك .. أتمنى أن أريك باقى العجائب قريبا
قال العفريت الثانى : أتمنى هذا
قال العفريت الأول لنفسه : أتمنى أن أريه الصندوق بكامله
سوف يفرح كثيرا سوف يسعد كثيرا
تدور الشمس و تدور و يدور القمر ويدور
أجلها كثيرا .. أرعاها كثيرا .. أنظر .. أنظر .. هذه واحدة و هذه واحدة أخرى
قال العفريت الأول : إنها جميلة .. إنها مبهرة
قال العفريت الثانى : نعم نعم .. وهى أيضا تزداد و تزداد .. حتى أن صندوقى قد إزدحم
تدور الشمس و تدور يدور القمر ويدور
Tuesday, January 8, 2008
أزهارى
لأنها أزهارى .. و لا أراها
أطالع أزهارا فى الشرفة المقابلة .. و تبدو لى مختلفة عن باقى الأزهار
هذه أزهار حقيقية
أسقى أزهارى فى شرفتى .. و عينى على الشرفة المقابلة
أسقى أزهارى
أسقى أزهارى
أسقى أزهارى
أنسى أزهارى ... و أذهب إلى الشرفة المقابلة .. يالها من أزهار جميلة
أسقيها .. أرويها .. يالها من أزهار جميلة .. أزهار حقيقية
أسقيها .. أرويها
أسقيها .. أرويها
أنظر إلى الشرفة المقابلة ... شرفتى القديمة
أرى أزهارا حقيقية
متى جاءت ..؟؟
تذكرتك
مصر
- تسمع واحد بيقول : أنا بحب مصر
- لازم نضحى عشان مصر
- سمعة مصر
- هو فيه زى مصر
- وناس بتشتم فى مصر
- وناس حاقدة وناس كارهة وناس طهقانة من مصر
كلمة مصر فى كل الجمل والمعانى دى مقصود بيها إيه و مين
المكان ,,الشعب ,,الحكومة ,,الشخصية ,,الأحداث التاريخية
الحاجات دى كلها نسبية ومتغيرة حسب تغير الظروف فى كل زمان ومرحلة
ولا مصر مقصود بيها كل دا على بعضه ,,حلوها ومرها
إحنا موش اتفقنا اننا فى الدنيا موش فى الجنة ,, وان مفيش شئ كامل ولا حلاوة او جمال خالى من الشوائب
واتفقنا ان اللى يحب ,,يقبل بإللى قدامه مميزاته على عيوبه
عشان كده تلاقى كلمة زى كلمة مصطفى كامل ,,لو لم أكن مصريا لوددت أن أكون مصريا
طبعا الكلمة دى عاطفية جداا ,, هو لو كان هندى كان قالها عالهند ,, لو موزمبيقى كان قالها على موزمبيق
حب الوطن ,, هو دا ,, أنا لسه فاكر قصة كنا أخدناها فى كتاب القراءة فى ابتدائى زمان أوى عن نسر كبير ,, مرة ملك البلاد طلب منه يحمله لأجمل مكان عالأرض ,, فشاله النسر ولف بيه العالم بكل الاماكن الجمييلة اللى فيه ونزل بيه فى الاخر فى حتة جرداء وموش حلوة خالص ,, ب هى بالنسبة للنسر هى اجمل مكان فى الدنيا لانه موطنه
موش عارف ايه حس الوطنية اللى نقح عليا النهاردة دا ,, بس أهوه بقى دى تساؤلات وحوار كان بيدور جوايا